donderdag 2 augustus 2012

DIY: Ring maken (met nagellak!)

Een eerder artikel liet ik jullie zien wat je nog meer kan doen met nagellak dan alleen gebruiken voor je nagels. Een hele hoop dus! Voor vandaag ga ik een van deze techniek ga ik er iets dieper op in. Er zijn namelijk naar mijn weten twee verschillende manieren om een eigen nagellakring te maken. Een daarvan zie je in het filmpje hieronder. Deze ga ik dan ook niet laten zien aan jullie, ik laat een andere techniek zien!



Acrylic Ring by Tangledinwishes
Acryl verf heb ik in feite altijd al erg leuk gevonden, maar nooit die speciale klik gehad waar ik dat wel had met nagellak.... totdat ik dit filmpje tegenkwam! Ik was meteen verkocht. Helaas heb ik niet genoeg geld voor het in huis halen van acryl spullen. Dat zou bijna mijn inventaris verdubbelen qua ruimte (die ik dus niet heb). Desalniettemin kunnen jullie in het bovenstaande filmpje echt heerlijk genieten van het maken van je eigen ring met acryl!

Nail Polish Jewelry by SayAnyThingbr00ke
Zien jullie deze schitterende sieraden? Ge-wel-dig toch???? Er zijn verschillende technieken voor het maken van deze ringen, waarvan ik er twee met jullie ga bespreken. Eentje daarvan is het gebruik van crackle polish en de andere is met glitter polish. Zo heb je nog vele andere manieren zoals onder andere duochrome nagellak. Deze zie je voornamelijk in het filmpje.


Wat heb je nodig?
Om dit uit te kunnen voeren heb je een aantal verschillende dingen nodig. Ik zal ze hieronder voor jullie op een rijtje zetten.

1) Nagellak
Het meest voor de hand liggend is nagellak. Een tip is: gebruik oude nagellak of nagellak die bijna leeg is. Op deze manier gebruik je toch nog dat laatste beetje nagellak op een hele leuke manier!
Het maakt niet uit of je dure of goedkope nagellak gebruikt. In beide gevallen moet je per laag toch wachten totdat het compleet droog is.

2) Cabochon
Cabochon zijn doorzichtige stenen met een vlakke achterkant. Het is belangrijk bij het maken van deze ringen dat je iets neemt met een vlakke achterkant. Het hoeft niet geheel vlak te zijn, maar zolang het mooi staat als ring. Ze zijn in verschillende maten en vormen verkrijgbaar bij online webshops. Een tip: bij verschillende bloemisten en andere decoratieve winkels zijn er ook glazen steentjes te koop in een  zakje die je gebruikt voor decoratie. Deze zijn ook prima te gebruiken, maar zijn minder mooi van vorm. Ze zijn wel een stuk goedkoper en je hoeft ze niet via internet te bestellen.

3) Ring Basis
De stenen moet je natuurlijk wel ergens op kunnen plakken. Hiervoor heb je een ring nodig met een vlak  oppervlakte waar je deze op plakt. Dit hoeft niet geheel de grootte te zijn van de steen, tenzij je een mooie ring wil hebben zoals in het bovenstaande filmpje. Deze ringen zijn verkrijgbaar via verschillende online kralenwebshops of via Ebay. Tip: koop een ring die verstelbaar is!

4) Verder
Verder heb je nodig: Nagellakremover, watjes, lijm en een topcoat. Gebruik een sneldrogende lijm zodat het resultaat het mooiste is.


Techniek 1: Crackle Ring
Dit is dus de eerste ring die ik aan jullie ga laten zien. Ik heb voor deze ring de volgende nagellak gebruikt:

              (overzicht)
1) Catrice Speed Dry Formula Top Coat,
2) Essence Cracking Top Coat (zwart),
3) Essence Special Effect Topper (Night In Vegas),
4) Essence Special Effect Topper (Hello Holo),
5) HEMA Glitter Top Coat (nr05),
6) HEMA MINI zilver


Stap voor Stap
Stap 1 en 2
Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik een cracking Nagellak gebruikt voor deze ring. Jullie weten ongetwijfeld dat een cracking polish alleen werkt op andere nagellak. Daarom is het ook belangrijk om te weten dat je ook voor deze stenen eerst een andere lak moet gebruiken voordat je de Cracking lak gebruikt. Daarvoor heb ik een Catrice Speed Dry Top Coat gebruikt. Hiervan heb ik twee lagen gebruikt, een laag is ook prima.
Als tip geef ik jullie mee om eerst de Cabochon vuilvrij te maken met bijvoorbeeld nagellakremover, aceton of alcohol. Dit zorgt voor het mooiste effect.


Stap 3 en 4

Na het aanbrengen en goed laten drogen van de Essence Cracking Top Coat kan je de scheurtjes duidelijk zien zitten. Het mooiste bij deze techniek is een Cracking lakje te gebruiken die wijde scheurtjes heeft zodat je de lak daaronder heel mooi kan zien. Voor het beste effect laat je dit een halfuurtje liggen en breng je er vervolgens twee lagen glitterlak overheen. Ik heb de Essence Night In Vegas gebruikt (2 lagen). Laat dit heel goed drogen.

Stap 4 en 5
Als je de steen omdraait zie je vrijwel niks van deze glitters, het mooiste is dus ook om nog met andere kleuren te werken. Ik heb gekozen voor de Hello Holo Special Effect topper. Ook  hiervan heb ik twee lagen aangebracht. Laat deze nagellak goed drogen en breng vervolgens de HEMA glitter Top Coat aan om de glitters nog meer naar voren te laten komen.

Stap 6 en 7
Om het mooi af te werken heb ik een zilver kleurtje gebruikt. Dit zorgt er ook voor dat de zilverkleurige glitters mooi naar voren komen. Al deze lagen heb ik net zolang laten drogen totdat ik mijn ring er op kon plakken. Ik raad je aan om dit met lijm te doen, ik heb het met topcoat geprobeerd maar dan moet je erg lang wachten totdat alles droog is.

Stap 8 en 9
Laat de nagellak goed drogen net als de lijm en werk alles mooi af door eventueel een extra zilverlakje over aan te brengen. Ook raad ik je aan om nog een laag topcoat aan te brengen voor een mooi resultaat en heeft de topcoat hetzelfde effect als normaal gesproken. Laat de ring minstens een aantal uur drogen voordat je deze kan dragen en zorg er goed voor dat de ring vast zit aan de steen.

Voor nu heb ik jullie laten zien hoe je op een eenvoudige manier een leuke cracking Nail Polish ring maakt passend bij jouw nail art. Wil je dezelfde nail art op je vingers als op je ring? Gebruik dezelfde kleuren, maar voer de methode precies andersom uit.



Techniek 2: Glitter+Stamping Ring
De tweede en tevens laatste ring die ik aan jullie laat zien is een gecombineerde methode om een leuke Nail Polish Ring te maken. Hierbij maak ik gebruik van de Stamping methode en de glitter methode.

             (overzicht)
1) Catrice Speed Dry Topcoat
2) Essence Stamp Me! Black
3) Essence Special Effect Topper (Hello Holo)
4) HEMA mini (silver)
5) Claire's Glitter
6) Essence Stamping Plate (new!)
7) Stamping/Scraper


Stap voor Stap
Stap 1 en 2
Ook bij deze ring ben ik eerst begonnen met het schoonmaken van de steen, dan weet ik namelijk zeker dat de lak optimaal tot zijn recht komt. Na het schoonmaken heb ik ook bij deze methode een topcoat gedaan (2 lagen). Dit heb ik gedaan zodat de stamping images tot zijn recht komen, net als je zou doen op je eigen nagels.

Stap 3 en 4 
Na het goed laten drogen van deze topcoat heb ik heb ik de stamping techniek toegepast. Nu snap je waarschijnlijk wel dat zo'n afbeelding niet groot genoeg is voor de gehele steen, maakt niet uit! Zorg er voor dat heel de steen gestempeld is. Het maakt niet uit of je ergens half over heen gaat of dubbel. Bij het resultaat zie je dit uiteindelijk niet terug. Laat dit goed drogen en breng vervolgens nog een laag topcoat. Weer om de glans mooi tot zijn recht te laten komen.

Stap 4 en 5
Als de Stempels eenmaal goed gedroogd zijn (let op! Als je dit niet doet is je ontwerp verpest), dan breng je twee lagen aan van Essence Hello Holo en vervolgens één laag van de glitterlak van de Claire's aan. Dit geeft een net mooier effect in de zon.

Stap 5 en 6
Nadat ik dit eenmaal heb laten drogen heb ik weer twee lagen zilveren nagellak van de Hema aangebracht. Het voordeel van deze lak is dat de glinsters tot zijn recht komen en het mooi afdekt. Ik raad je absoluut af om bij dit ontwerp zwart te gebruiken, wit zou nog kunnen maar zilver is het mooiste. Kies in ieder geval bij andere glitters de kleur die je overheersend ziet in de lak.

Stap 7 en 8
Ook bij deze methode heb ik na de zilveren lak een topcoat aangebracht, deze laten drogen en vervolgens de ring eraan vast gelijmd. Nu is het allerbelangrijkst dat je dit minstens een paar uur laat drogen voor je verder gaat.

Stap 9 en 10
Als laatste stappen heb ik weer zilveren nagellak gebruik. Dit heb ik gedaan om de randjes af te werken zodat deze niet gaan snijden in je vinger. Dit heb ik ook bij de eerste techniek gedaan.
Let overigens wel op bij deze vorm dat je op let hoe je de ring plaatst. Afhankelijk hoe je deze plaatst kan de vorm horizontaal zitten of verticaal. Laat dit weer drogen en doe er nog een laag topcoat over heen en je hebt weer een tweede ring erbij!



Zo dit was het dan. Een heel erg lang artikel, ik ben ook een aantal dagen met dit project bezig geweest, maar ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en ik ben benieuwd naar de resultaten. Ow wat ik bijna vergeet te vertellen, wanneer een ontwerp niet lukt kan je natuurlijk alles verwijderen met nagellremover. Dit beschadigd de steen niet.

2 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik heb deze plaatjes ook gebruikt op mijn blog, maar ik heb natuurlijk wel deze site erbij gezet;-)

    Groetjes,

    Louisa

    BeantwoordenVerwijderen