dinsdag 2 april 2013

DIY: Imageplate Map

Zoals ik al eerder aangaf heb ik het vrij druk. Ik vind het erg jammer dat ik niet meer zo vaak kan bloggen en probeer er tijd voor te maken wanneer mij dit lukt! Vandaag heb ik een leuke DIY voor jullie. Eentje waar ik al een tijdje mee bezig ben. Nieuwsgierig? Kijk dan verder!

Ken jij ook dat probleem, dat je veel imageplates hebt, maar niet echt weet waar je het mooi en netjes op kan bergen? Ik in ieder geval wel! Voorheen stopte ik het altijd in en klein paars Essence tasje, maar dit is niet echt overzichtelijk en hierdoor vergat ik soms wel eens te stempelen, wat ik erg jammer vind! Op youtube had ik talloze ideetjes gevonden om je imageplates leuk en handig op te bergen. Hier heb ik mijn eigen manier uiteindelijk van gemaakt en ik ben er erg blij mee! 


DIY: Imageplate Holder
Zo ziet mijn imageplate holder er uit. Het is een multomap geworden met verschillende bladen waar mijn mooie imageplates goed in passen die overzichtelijk geborgen zijn! Ik zal kort uitleggen hoe ik dit gedaan heb.

Wat heb je nodig?
Het is wel duidelijk dat je een aantal dingen nodig hebt. De volgende dingen heb ik gebruikt om dit te doen:
1) Imageplates
2) Munthouders
3) Dubbelzijdig tape
4) Fineliner (of iets wat je zelf fijn vindt)
5) Schaar
6) Papier
7) Stikkers

Het is natuurlijk wat je ze lf het fijnste vindt om te gebruiken, maar dit is de manier hoe ik het uiteindelijk heb toe gepast. Ik ben benieuwd wat jullie van het resultaat vinden!


Het stappenplan
Om te voorkomen dat dit een langdradig artikel gaat worden, terwijl dit niet zo hoeft te zijn, zal ik dit kort en krachtig uitleggen. Ik maak er gewoon een soort stappenplan van met foto's te tussendoor. Op die manier snappen jullie wat ik gedaan heb.

Stap 1)
Als eerste heb ik een willekeurige imageplate gepakt en papier. Ikzelf gebruikte de kleine papiertjes die je altijd hebt zitten in grote blokken. Deze zijn erg handig wanneer je snel even een aantekening wil maken, of als je het wil gebruiken voor iets als dit.
Vervolgens heb ik uitgezocht hoeveel imageplates ik had van dit merk en had ik net zoveel papiertjes gepakt als nodig was (let wel, bij langwerpige imageplates kan je twee halen uit één papiertje! 
Met een fineliner heb ik de omtrek getekend en deze heb ik uitgeknipt met een aantal papiertjes tegelijk.

Stap 2)
Volgen jullie me nog? Nu heb ik dubbelzijdige tape gepakt. Je kan dit zelf ook maken door de twee zijden van plakband naar elkaar te duwen en aan elkaar vast te plakken. Ik heb zelf liever tape dan die stikkertjes, die zijn naar mijn mening iets te dik hiervoor (op deze manier voorkom je dat je map dik wordt).
Plak deze tape op de imageplate en gebruik zoveel je nodig hebt om ervoor te zorgen dat het goed vast zit. Vervolgens kan je het papiertje opplakken wat je zojuist geknipt hebt. Nu heb je, als het goed is, een mooie witte achterkant. 

Stap 3) 
Gebruik nu een stikker die leeg is. Deze heb ik laatst ook gebruikt in het artikel nagellak markeren. Zo zie je maar weer eens dat je sommige dingen gewoon vaker kan gebruiken! Dit heeft mij dus geen geldt gekost.
Hierop heb ik het merk en de naam van de imageplate op geschreven. Vervolgens heb ik dit uitgeknipt zoals ik wilde en op de achterkant van de imageplate geplakt. Vervolgens kan je alles in je hoesjes stoppen.

Stap 4)
Ikzelf heb alles gesorteerd bij merk en ben nog van plan om er tabbladen in te doen zodat ik precies weet waar welk merk zit! Dit is natuurlijk allemaal additioneel en dit kan naar eigen keuze gedaan worden of niet. 
Ook heb ik de grotere imageplates aan de zijkant  van de map gestopt. Zodat ze er toch nog bij zitten. Hier heb ik nog geen mooie opbergmethode voor.


Wat vinden jullie van deze DIY? Hoe berg jij je imageplates op? Ik ben nieuwsgierig naar jullie antwoorden hierop. Deze munthouders heb ik gekocht voor €5,- voor tien stuks (er kunnen in totaal 120 imageplates in!) en kan je halen bij verschillende munten verzamelaars (toevallig is mijn vader er eentje en die wist precies waar je deze kon kopen;).

6 opmerkingen:

  1. Ik heb ze in een map voor CD's zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super goed idee, ik ga er ook mee aan de slag. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat je niet weet waar je die bladen voor de plates in te stoppen kunt halen! Dan was het echt een super perfecte DIY geweest! Maar ik moet toch ook maar eens zoiets te maken want wat ik nu heb is niet heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen